Filmsoppa #10

”Ett söm föll ur och hästskon föll av;

hästskon föll av och hästen föll omkull;

hästen föll omkull och riddaren föll ur sadeln;

riddaren föll ur sadeln och hären föll undan;

hären föll undan och kungariket föll!”

Det blev en träff till ändå. Jag fick en lucka i vaccinerandet och de andra tre var tillgängliga. Filmen blev The butterfly effect från 2005. Lite blodig och otäck och mycket hitte-påig. Det läskiga var att en bra bit in i filmen känner jag att ”detta har jag sett förut”. Men det var inte som det brukar utan jag kände bara igen just den scenen som väckte minnet och inte mer framåt. Sen kom och gick minnet nästan som själva filmen som handlade om just minnen.

Soppan var Bertils förslag, Potatis- o purjolökssoppa. Den behöver knappt recept den här heller men så här gjorde jag:

Fräs två hackade gula lökar i smör i en gryta. Hacka upp en purjolök och fräs även denna. Spara en decimeter till senare. Skala och dela sex-sju potatisar i mindre bitar. Fyll på med 1-1½ liter vatten. Grönsaks eller hönsbuljong och koka (15-20 min) tills allt är mjukt. Mosa eller mixa, häll på 2 dl grädde. Till detta stekte jag baconbitar att strö över och grillade vitlöksbröd.

Etiketter:

Kommentera

