Flyttfåglar i civilisationen

På väg till jobbet förra veckan passerade jag Entré och gatan var full av döda fåglar. Nja, kanske inte full men det kändes så. Tvekade några sekunder men var tvungen att vända tillbaka och inte låta det passera som det mesta man ser och hör gör. Fyra småfåglar av olika storlek och fjäderdräkt låg inom ett par meter från varandra över cykelbanan. Tänkte flytta undan dem för att de inte skulle mosas. När jag rör vid en så hoppar den upp på fötter och är inte alls död. Sitter bara fast lite olyckligt med klorna i ett galler så jag får lirka lite. Då stannar en ung man på cykel och tittar på oss. Han ropar till sin kompis att han blir några minuter sen och kommer sen fram och tar med van hand upp den levande pippin. -Hm en stenskvätta, den är en ung hona, säger han. Där är en gransångare (den gula) och sen minns jag inte vad han sa om den tredje. Han var son till en ornitolog och jag var SÅ imponerad. Han berättade att det ju var flytttider och då hände sånt här ofta när man byggt en ny byggnad som inte funnits där när de flög förra året. Vi bestämde att placera stenskvättehonan i Baristas blomlåda och han sa att lite cokacola hade gjort susen om vi haft nån. Sen cyklade vi vidare. Jag har inte sett fler döda fåglar sen dess.

Kommentera

